Переваги різновікової групи для дитини

162Практика виховання дітей у різновікових групах має багато позитивних сторін. Саме старші діти є для малюків зразком людських взаємин, вчать їх нормам і правилам поведінки, допомагають вчителям прищеплювати молодшим навички гігієни.
У різновікових групах створюються сприятливі умови для спілкування молодших дітей зі старшими. Міжвікова взаємодія дозволяє використовувати взаєморозвиток.
У різновіковій групі малюки краще розвиваються, засвоюють і застосовують знання про довкілля та світ, а також навички спілкування в ігровій формі.
Взаємодія, заснована на співпраці, симпатії і прихильності, не тільки робить діяльність ефективною, а й сприяє особистісному зростанню кожної дитини в групі.
У різновікових групах старші діти вчаться піклуватися про молодших, бути прикладом. Відбувається передача досвіду старших дітей молодшим, для яких старші є і зразком для наслідування, і організаторами їх діяльності.
Також перевагою є те, що у молодших дітей краще відбувається розвиток мови. Малюкам є з кого брати приклад і за ким тягнутися, тому вони розвиваються швидше. Деякі діти випереджають однолітків з розвитку і їм набагато цікавіше спілкуватися і гратися зі старшими.
У різновікової групи у виграші і старші діти, і малюки. Спілкування з більш старшими дітьми і турбота про маленьких стимулює розвиток і тих, і інших. Ніде немає більш багатих можливостей для здійснення такої системи виховання, як у різновіковому колективі. У спільному вихованні дітей різного віку багато позитивного. Постійне спілкування молодших дітей зі старшими створює сприятливі умови для формування дружніх відносин, участі, самостійності. Тут старші допомагають малюку одягатися, розповідають йому казки, захищають від тих, хто ображає, тобто піклуються про нього. Особливого значення набуває приклад старших для малюків. У силу своєї схильності до наслідування, молодші постійно переймають всі позитивні якості старших. У різновікових групах молодші діти навчаються навичкам набагато швидше, а старші ростуть більш чуйними і доброзичливими.

Серед дітей різного віку дитина поступово і гармонійно переживає своє дорослішання, як ніби піднімається сходами, які ведуть у великий світ. Дивлячись на малюків, дитина може бачити, якою вона була раніше. На прикладі дорослих розуміє, яким буде через рік — сильним, розумним, справедливим. Він знає, що у старших дітей є свої дорослі обов'язки, вони головні помічники вихователя, їм дозволяють те, що не дозволяють молодшим. Крім того, старші діти знають багато цікавих ігор, вміють стрибати через скакалку, спритно кидати і ловити м'яч, швидко бігати. Вони можуть прийти на допомогу, заспокоїти і помирити малюків.
Потрапляючи в різновікову групу, дитина бачить те, до чого він може реально прагнути, розуміє, що якщо інші діти це роблять, то значить, і він сам може цього може досягнути зараз або, коли трохи підросте. Діти тягнуться до старших, вчаться у них, переймають правила поведінки, способи вирішення конфліктів, а також, звичайно ж, хочуть повторити те, чим займаються старші, наприклад, цікавляться більш складними завданнями.
Також необхідно відзначити, що в різновіковій групі легше проходить адаптація до дитячого садка. Дитина не потрапляє в компанію ридаючих дітей, кожен з яких хоче додому до мами. Навпаки, він бачить спокійних дітей, зайнятих справою, і розуміє, що все в порядку.
Цікаво впливає різновікова група на характер дітей. Сором'язлива, нерішуча дитина, спілкуючись з малюками, може розвинути в собі лідерські якості, його власний авторитет піднімається у нього на очах, коли він керує малюками, або допомагає щось зробити. Занадто агресивна дитина може навчитися стримувати свої пориви, так як навколо більш молодші діти, яким він може заподіяти більше шкоди, ніж одноліткам.
У різновіковій групі дитина має право зробити вибір залежно від власних психологічних потреб: зайняти позицію "маленького", який приймає допомогу, про якого дбають і насолоджуватися турботою оточуючих, або ж, прагнути до старших дітей, стати "великим", намагатися все робити самостійно , хоча це і важко.

Також можна відзначити, що в різновікових групах складаються відносини між дітьми, близькі до сімейних. У групі відсутня конкуренція, заздрість, так як діти розуміють, якщо вони чогось не можуть, їм треба підрости. Зрозуміло, що більш старша дитина швидше бігає, акуратніше діє або вирішує складні завдання.

Зрештою, більш імовірно, у такій групі малюки і старші діти "протримаються" і не підуть на карантин під час епідемії грипу та інших сезонних захворювань.

- Директор гімназії «Європейська освіта» Сотело-Рамірес В.В. -